Metoda McKenziego

To system diagnozowania i leczenia dolegliwości bólowych całego narządu ruchu, kręgosłupa (lędźwiowego, szyjnego i piersiowego), oraz stawów obwodowych (barków, łokci, nadgarstków, bioder, kolan, stawów skokowych).

DIAGNOZA, czyli jaka część narządu ruchu boli i jaki jest rodzaj tego zaburzenia, następnie indywidualnie dopasowane LECZENIE, czyli ćwiczenie lub pozycja lecznicza, a w niektórych przypadkach również czasowe zastosowanie technik manualnych (mobilizacja, manipulacja).

Dlaczego warto wybrać metodę McKenziego?

Bóle kręgosłupa są jednym z częstszych powodów, które skłaniają nas do szukania pomocy specjalisty Służby Zdrowia. Siedzący tryb życia i brak ruchu niekorzystnie wpływają na nasz organizm, przede wszystkim na narząd ruchu, który jest jakoby zaprogramowany do tego, by się ruszać.

Z reguły pierwszym objawem tych przeciążeń jest ból kręgosłupa lędźwiowego, często błędnie nazywany zapaleniem korzonków i równie często mylnie kojarzony z przewianiem lub przemarznięciem. Jednym z objawów towarzyszących jest problem z poruszaniem się lub kłopot z wyprostowaniem, szczególnie po dłuższym siedzeniu lub leżeniu. Czasem ból promieniuje do pośladka, a nawet do całej nogi. Bywa, że towarzyszy temu uczucie drętwienia i mrowienia stopy, a w skrajnych przypadkach osłabienie siły mięśniowej kończyny dolnej. Dolegliwości te mogą być skutkiem ucisku na nerw, czyli popularnie zwanej rwy kulszowej, co jednak nie oznacza, że mamy do czynienia ze stanem zapalnym, więc leki przeciwzapalne nie mogą dać dłuższej ulgi. Najlepszym sposobem w walce z takim problemem jest specjalne dobrane ćwiczenie, indywidualnie dla każdego pacjenta, które pozwala na zwalczanie przyczyny tych dolegliwości. W metodzie McKenziego kładzie się nacisk na samodzielne wykonywanie ćwiczeń przez pacjenta w domu i pracy, co daje leczącym się niezależność i podnosi skuteczność terapii.

Równie częstym objawem, który dotyka osoby pracujące na siedząco są bóle karku, czasem promieniujące do barku, ramienia i dłoni.

Wynikają one, podobnie, jak ból w kręgosłupie lędźwiowym, z zaburzeń mechanicznych w obrębie struktur kręgosłupa. Winne temu są nasze złe nawyki postawy i siedzenie z głową wysuniętą do przodu, co zwiększa obciążenie, jakie wywiera głowa na kręgosłup szyjny. Bywa, że przeciążenia te wywołują bóle głowy, a czasem również zawroty głowy. To także należy leczyć indywidualnie dobranym ruchem leczniczym. Ćwiczenia stosowane w metodzie McKenziego są tak zaplanowane, by pacjent mógł bez problemu wykonywać je sam w domu, a nawet w czasie pracy. Nie zabierają dużo czasu, nie wymagają specjalnego sprzętu, czy stroju.

Metoda McKenziego jest także skutecznym narzędziem w leczeniu bólu stawów. Przede wszystkim dzięki przeprowadzanym w trakcie diagnozowania testom można ustalić, czy dolegliwość jest związana z zaburzeniem w samym stawie, czy w obrębie torebki stawowej, a może wynika z uszkodzenia ścięgien lub mięśni. Tak postawiona diagnoza kliniczna pozwala zlecić odpowiedni ruch leczniczy, ściśle dopasowany do charakteru danego zaburzenia. Pacjent ćwicząc swój bolący bark, łokieć, czy kolano jest sam dla siebie terapeutą tak często, jak często wykonuje zadane ćwiczenie, bez potrzeby regularnego odwiedzania gabinetu fizjoterapeuty.